Öppna dörren för Ukraina

I över 70 år har Europasamarbetet haft en helt central uppgift: att bevara freden och befästa demokratin i de länder som blivit medlemmar. Det europeiska fredsprojektet är en framgångssaga utan motstycke, och ett viktigt skäl till detta är grundprincipen att dörren står öppen för länder i Europa som vill bli medlemmar och som respekterar ett antal högt ställda krav. Att fler länder aktivt väljer att söka sig till EU är avgörande i ett läge där Ryssland och Kina systematiskt ökar sitt inflytande i EU:s närområde. Alternativet, att inte fortsätta utvidga EU, skulle kunna få mycket allvarliga konsekvenser om europeiska länder istället hamnar i klorna på auktoritära regimer.

Ukraina och Moldavien hör hemma i den europeiska familjen av demokratier, och måste skyddas mot fortsatt rysk aggression även efter att Ryssland förlorat kriget. EU:s viktigaste uppgift just nu är därför att staka ut och stötta deras väg mot ett fullvärdigt EU-medlemskap.

Liberalerna vill se en konkret färdplan för Ukraina och Moldavien, där medlemskapsförhandlingar inleds omgående och där båda länderna stegvis blir en del av EU:s säkerhetspolitiska samarbete samt i EU:s inre marknad. Redan nu har EU omfattande frihandelsavtal med både Ukraina och Moldavien, och tillgång till den inre marknaden skulle innebära stora ekonomiska fördelar. Redan tidigt under förhandlingsprocessen bör Ukraina och Moldavien få observatörsstatus i Europa- parlamentet och övriga EU-institutioner. EU måste dessutom stå redo att ta det huvudsakliga finansiella ansvaret för återuppbyggnaden av Ukraina efter att kriget tagit slut. Med rätt stöd och incitament kommer både Ukraina och Moldavien att steg för steg uppfylla de höga krav som ställs för att upptas som fullvärdiga medlemmar i den europeiska familjen.

För att bibehålla kraft i förhandlingsprocesserna bör EU övergå till en princip om “stegvis integration”. Det innebär att ett kandidatland steg för steg erbjuds delar i medlemskapet i takt med att olika förhandlingskapitel stängs, enligt tydligt uppsatta kriterier. På samma sätt bör processen snabbt avbrytas eller backas tillbaka när utvecklingen i ett land går åt fel håll. För Liberalerna är det helt centralt att samtliga anslutningskrav måste uppfyllas innan ett land beviljas fullvärdigt medlemskap. Inga undantag kan göras från den principen.

Att samtliga länder på Västra Balkan på sikt blir en del av EU skulle kunna bidra väsentligt till säkerhet och ekonomisk utveckling i regionen och stärka EU. Nordmakedonien, Montenegro och Albanien, som aktivt förhandlar om EU-medlemskap, ska stöttas för att kunna uppfylla medlemskapskraven, särskilt när det gäller rättsstaten och kampen mot korruption. Likaså bör EU fortsätta bistå Bosnien-Hercegovina och Kosovo på vägen mot att bli kandidatländer. EU måste samtidigt ha beredskap att markera och agera om utvecklingen i kandidatländerna inte ligger i linje med EU:s värden. Liberalerna anser därför att förhandlingarna med Serbien helt bör avbrytas tills vidare. EU:s förhandlingar med Turkiet, som ligger på is sedan många år tillbaka, måste avbrytas permanent eftersom landet utvecklats till en auktoritär stat som på inget sätt respekterar EU:s grundvärden.

För EU:s övriga grannländer i öst krävs ett långsiktigt samarbete som för vissa länder kan ha fullvärdigt EU-medlemskap som mål. Georgien och andra länder i regionen behöver stöd tas för att bryta det ekonomiska beroendet av Ryssland. En demokratisk utveckling i Belarus måste prioriteras särskilt, och EU måste stötta den demokratiskt valda exilregeringen i kampen mot diktatorn Lukasjenka.